måndag 4 mars 2013

Vem är jag?

Ja, vem är jag? 
Hmmm, jag är mamma, sambo, jag är Therese...............hmmm......

Är det det enda jag är? Inte för att det inte är bra nog, för det är det och det är fantastiskt. Men vem är personen och individen Therese? 
Ibland känns det som jag har tappat bort mig själv. Nu vill jag inte låta som en del andra som beklagar sig över att dom förlorat sin identitet sen dom fick barn och gifte sig mm. Det är inte det jag syftar på. Men ändå, jag kom att tänka på det idag. Vad gjorde jag innan jag blev sambo och fick barn?! Vad tyckte jag om att göra?! Hade jag inga intressen alls?! Jo, det fanns ju faktiskt saker som jag tyckte om att göra och visst har jag haft intressen en gång i tiden. När jag funderade över det idag så kände jag väl att mina tankar på mig själv är väldigt få, jag lägger inte mycket tankeverksamhet åt mitt eget, mig som person. Jag har ibland sagt att det känns bl.a som att kroppen är i vila sen barnen kom. Ni vet, man går upp i vikt och en del av dom kilona stannar kvar efter att bebisen är ute och man tappat det första. Men sen sitter de där envisa graviditetskilona kvar och dom försvinner minsann inte av sig själv!! Nu klagar jag absolut inte på det för jag har fått två underbara barn och det är bara jag själv som kan göra något åt min vikt. Men jag har ärligt talat inte gjort något. Jag har låtit kroppen vara och......bara varit. Jag har inte brytt mig, har gått i samma kläder och vill inte köpa något nytt för jag tänker att det är bara onödigt att köpa nya kläder nu, för jag ska ju gå ner i vikt och då kan jag lika bra vänta med att köpa nya kläder tills jag är smal?! Så har jag tänkt nu sen jag fick mitt första barn och tänker fortfarande efter mitt andra barn. Och det är som sagt ett tag sen mitt första barn föddes. Men jag bara flyter på. Bryr jag mig inte, tänker jag? Jo, jag bryr mig. Men jag har urusel motivation och en heldålig självdisciplin! Åtminstone när det kommer till vikten!

När jag sen funderade vidare på vad jag tycker är kul att göra så har jag inga svar. VAA?? Hur kan detta komma sig tänker jag. Något måste jag väl tycka om att göra och tycka är kul?! Jo, jag tycker om att vara med mina barn, det är kul! Men så tänker jag: Therese, det är klart du tycker om att vara med dina barn, men något mer måste du tycka är skoj och som du gillar att göra?! Men nej, jag kommer inte på något. Men så har det nog varit lite redan innan jag blev sambo och mamma och allt det där. Visst, jag hade intressen osv förr, men dom har sakta men säkert tynat bort och avtagit efter hand. Varför? Det vet jag faktiskt inte!

Jag tycker om att sjunga och sjöng i kör för ett antal år sedan. DÄR, där har jag ju faktiskt EN sak som jag gillar att göra!! För ett par veckor sedan fick jag en ypperlig chans att börja sjunga i kör igen, och jag kände verkligen att detta skulle jag kunna göra! Men sen började jag tänka: Jo men det är på en så dum tid. 19.30 till 21.30. Det är precis när man har alla kvällsbestyr hemma och barnen ska nattas mm. Nej, men jag avvaktar nog ett tag då, jag får ta det senare. Men jag ska dit......NÅGON gång. Men nu har det gått ett litet tag och jag har fortfarande inte kommit iväg. Kommer jag någonsin ta mig dit?! Ja, det kan man ju undra! 

Så, vem är nu Therese då? Om man bortser från sambo och barn, vem är då JAG?? 

Ja du, det får jag nog fundera på ett tag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar