torsdag 4 april 2013

IBS?!

Är det någon som vet något om den sjukdomen eller som rent utav har den själv? 

Jag har under många år haft problem med min mage. Kan minnas att det började under tonåren och har alltid haft det mer eller mindre. Det kommer som i skov men oftast finns det där mer eller mindre hela tiden. Jag har besökt läkare för detta ett par gånger, men utan något direkt resultat. Jag fick utskrivet tabletter för magkatarr en gång. Dom hjälpte faktiskt. Det var Omeprazol som man kan köpa receptfritt på apoteket för sura uppstötningar/halsbränna. Men dom jag åt var på recept, så kan ha varit att dom var starkare än de receptfria, det minns jag inte. 

Iallafall så har jag märkt nu den senaste tiden att problemen blivit lite värre och kommer oftare. Symptom som jag har är uppblåst mage, riktigt ont i magen som gör att jag knappt kan röra mig men det försvinner efter en stund igen för att sen komma om och om igen. Det släpper oftast inte helt förrän jag går på toaletten. Oftast är magen bra när jag vaknar på morgonen, men så fort jag börjar äta, vad jag än stoppar i munnen så blir jag uppblåst. Ibland kan jag till och med känna hur magen "blåser upp" och det behöver inte alltid vara vid frukost utan det kan komma under dagen när som. Det jag vet håller magen lugn är gröt, iallafall när jag äter det till frukost, men sen under dagen kommer den där jobbiga magen tillbaka. 

Jag har väl lärt mig att leva med det. Jag kom att tänka på det med IBS häromdagen och googlade fram det och läste och det stämmer ändå ganska bra på hur jag känner. Men det står också att man ska söka läkarhjälp om man har  problem med magen för att kolla upp det och utesluta en massa annat, om det nu kan vara IBS. 

Ja, jag får väl ringa vårdcentralen en dag. Känner att jag måste få bukt på detta nu. Visst, jag är lite tjock än men jag ser ut som en uppblåst groda ibland. Inte så kul att ha en mage som är uppsvullen jämt. Och den smärtan som kommer med det, usch, det gör ont. 

Imorgon är det fredag igen och vi har inga planer alls. Tänkte bjuda hit någon men så blev det inte. Får se hur vädret är imorgon. Är det lika fint som det varit nu de senaste dagarna så får det väl bli en tur ut. Trött på att gå ut här omkring så jag sitter och funderar på vart man kan åka med barnen. Någon som har några förslag? Något barnvänligt? 

Nu ska jag dricka kaffe (det är nog något som min mage inte uppskattar :/ ). 

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar