tisdag 16 april 2013

BVC och egentid!

Idag var det dags för Nubbi att gå tillbaka till dagmamman efter en vecka hemma. Det gick bra förutom att han vände i dörren och gick tillbaka till bilen och stod där och stirrade på mig precis som han tänkte: Kom nu mamma, vi åker hem igen! Men efter en stund kom han tillbaka igen och gick in till dom andra barnen. 

Jag fortsatte hem för att hämta recept på mina tillbehör till min blodsockermätare. Efter ett samtal med vårdcentralen i morse så kom vi ganska snabbt överens om att jag skulle hämta ut saker till blodsockermätaren idag och ska nu under tre dygn testa mitt sockervärde för att se hur det ligger. Jag fick graviditetsdiabetes under min graviditet med Gullen, och har därmed en ökad risk för att få diabetes senare i livet! Jag har ett tag nu känt mig trött och även illamående innan och efter måltider och enligt ssk på vårdcentralen kunde man bli det om man hade diabetes. Värdena idag låg dock bra så jag hoppas det fortsätter så!

När vi (hade ju Gullen med mig så klart) hämtat receptet, fortsatte vi då till apoteket där vi hämtade ut tillbehören till mätaren (mätaren har jag redan) så körde vi till BVC för att ta en kontrollvikt på Gullen då haft lite problem att hålla vikten. Någon gång hade han gått ner och sen har han inte gått upp så mycket. Men han hade gått lite lite och vi bokade in en ny tid för kontroll av vikten i början av maj. Annars brukar man ju inte ha någon kontroll mellan 8 månader och 10 månader. För övrigt gick det bra. Vi pratade lite om maten och jag fick tips om att ge Gullen majsvälling för att försöka få bukt på hans diarréer. Han har ju varit sjuk för en vecka sen ungefär och han är ju frisk nu men diarréerna vill inte ge sig. BVC-ssk sa att det kunde vara så att magen inte repat sig lite och hamnat i obalans. Så vi hoppas det blir bättre snart!

Efter BVC-besöket åkte vi hem och Gullen hade ju sovit när vi varit runt under förmiddagen så han var vaken när vi kom hem. Vi åt lunch och busade lite och sen somnade han runt 12.00 och sov fram tills strax efter 13.00 och då var det iväg igen för att hämta Nubbi. När vi kom hem igen så gick vi ut direkt i det fina vädret! Grävde lite i sandlådan och byggde torn :) Gullen brukar alltid sova i vagnen, men inte idag. Han satt  upp i vagnen och ville titta runt. Han skrattade och var på ett strålande humör :) 

När sambon kom hem så fick jag lite egentid. Åkte iväg till Center Syd och shoppade en sak jag behöver till ett litet projekt! Sen gick jag runt och tittade på lite skor, till mig och Nubbi. Hittade ett par till mig men tyckte dom var lite för dyra så jag ville fundera lite på det. Tyckte även att det var lite skor i Nubbis storlek :/ Och lite modeller att välja mellan. Och så klart var där massor till flickor, SOM VANLIGT!! Trött på det! Så det får jag fundera på det också. Ska nog ta med honom till affären när vi ska köpa skor så vi kan prova dom! 

När jag sen kom hem så hade barnen varit så snälla så, inte gnällt en enda gång. Så vad tror ni händer när jag kommer innanför dörren?? Så klart gnäll! Precis som om dom tänker: Åhhh mamma är hemma, då trycker vi på gällknappen igen?! ;) Ja, men så är det. Men jag tror att det kan vara ganska bra om jag är borta lite ibland så att dom lär sig att mamma inte alltid är hemma! Att dom får "nöja" sig med pappa också! Det var iallafall skönt med lite egentid och så klart var det skönt att komma hem till småttingarna sen igen! 

Ja, det var väl dagen i stora drag! Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och sen får vi se om jag orkar ta mig in i duschen eller om jag tar det imorgon bitti! 

Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar