torsdag 3 november 2016

4- års kontroll....

Idag var det då dags för 4- års kontroll igen. Denna gången gick det mycket bättre. Gullen samarbetade bra och gjorde alls som han skulle förutom att ha en lapp för ena ögat när man skulle testa ett öga i taget. Men samsynen var bra sa sköterskan.
Men tydligen har han ökat i BMI. Jag har kollat på BMI: räknare för barn och enligt dom är han normalviktig. Men jag vet inte om hon menade att han låg för högt i BMI eller det var ökningen som hon reagerade på. Vi pratade lite om kost och hon ställde frågor om hur han äter och om det skett några ändringar i kosten sedan vi var där senast. Men det tycker jag inte. Vi äter varken mer eller mindre av något tycker jag. Men sen började hon prata om att vi skulle ha koll på hans portioner och hur mycket ett barn behöver äta. Och att han inte behövde dricka så mycket mjölk. Det vet jag att han inte gör för an väljer oftast vatten. Sköterskan sa att barnfetman har ökat i Sverige så därför har man mer koll på det nu. Det kan jag absolut förstå men det behöver ju inte betyda något i alla situationer. Alla barn växer ju olika och har olika förbränning och ämnesomsättning. Ibland växer dom lite mer på bredden för att senare skjuta i höjden och växa på längden. Jag tyckte mest det kändes konstigt att man mäter BMI på en 4- åring :/ Men han äter ju som andra barn, varken för mycket eller för lite. Hon pratade även om att man kunde börja på någon form av aktivitet. Men är det något mina barn inte är så är det stillasittande. Klart det är bra att ha koll på det men jag tänker inte oroa mig allt för mycket. Jag frågade två läkare på jobbet idag om detta och dom lugnade mig och sa att jag inte skulle oroa mig utan det rättar nog till sig till slut. Vi ska i alla fall dit om ett halvår för att kontrollväga honom. Läkarna på jobbet sa att bara det visar ju på att det inte är något dom oroar sig över akut.


Kallt har det också blivit. Blir nog till att ge sig ut i helgen och köpa vinterutrustning till pojkarna. När jag lämnade Gullen på dagis efter BVC- besöket så skulle deras avdelning ut så jag hjälpte Gullen på med alla ytterkläder. Såg att flera barn hade overall på sig så jag får nog ta med imorgon. Köpte ju termobyxor till Gullen i helgen som gick. Men dom behöver båda vinterskor och jackor och Nubbi behöver vinterbyxor. Vädret ändrar alltid så fort, likadant varje år då det känns som att det blir kallt över en natt. Samma sak när våren övergår till sommar och man inser att man har för lite sommarkläder och inga sommarskor. Känns som det inte var så längesen det var sommar och vi hade semester och var iväg på roligheter. Det är fyra månader sedan. Nu är det snart jul och nytt år. Känns som det var nyårsafton för någon månad sen bara och vi stod och tittade på raketerna jag och pojkarna och min familj. Snart ännu ett nytt år....


Nej, dags att jobba vidare. Trevlig torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar