tisdag 17 mars 2015

Att axla skolgången när man inte har samma förutsättningar som andra barn....

Jag blir så arg! Så besviken. Igår hade vi möte med habiliteringen. Vi kom då in på tiden som kommer att komma nästa år, det året då vår Nubbi börjar skolan. Vi talade om att man ska då inför skolstarten göra en "funktionsbedömning/utvecklingsbedömning" av Nubbi, som man gör med alla andra barn med diagnosen autism. Man ska då se hur pass han ligger i utvecklingen jämfört med andra barn i hans egen ålder som inte har någon diagnos. Om han sen "bara" har diagnosen autism har han inte rätt att gå i specialskola/särskola utan får gå i vanlig skola och därmed ha samma krav och ska uppfylla samma mål som alla andra barn, alltså de barn som inte har en funktionsnedsättning.


Men....om han däremot har en diagnos utvecklingsstörning också, så har han helt plötsligt rätt till att gå i specialskola/särskola.


Denna diagnos kan han då komma att få när man gör bedömningen inför skolstarten.


Hur kan man kräva att ett barn med funktionsnedsättning ska kunna uppnå samma krav och mål som andra barn utan en diagnos?! Till svar fick vi att skolgången kommer anpassas efter barnet, men samma krav och mål kvarstår. Hur hade dom tänkt sig att det ska gå till? Även om man anpassar en del efter barnet så kommer han aldrig ha samma förutsättningar som de andra barnen som inte har en diagnos. Han kommer ju alltid ligga lite efter i utvecklingen och inte kunna hålla jämna steg med dom jämngamla. Även om han utvecklas så kommer det ju gå långsammare än för andra barn. Vilket medför att han kommer få en enorm press på sig.


Nej, men istället då är det nästan som man skulle hoppas på att han får en diagnos till för att han ska få den hjälp han behöver?! Eller?!! Galet enligt min mening. Sjukt!!


Det talades även om iq-testning, när man gör denna bedömning inför skolstarten. Har man runt 100 i iq räknas man som "normalbegåvad". Har man under 70 i iq räknas man under diagnosen "utvecklingsstörning". Så förstod jag i alla fall det. Det finns säkert en anledning till att man gör en så kallad iq-testning, men jag kan inte förstå hur man kan göra den typen av "test" på barn!! Det är barn vi pratar om! Allt känns bara så konstigt. Man iq-testar inte barn. Eller gör man det?! Tydligen :(


Efter gårdagens möte snurrade tankarna. Min fina lilla pojke. Till och med personalen på förskolan tyckte det var märkligt.


Jag blir arg och ledsen. Jag oroar mig lite för kommande år. Men......än är det ett tag kvar. Bara till att låta tiden gå så länge och när det närmar sig vara alert och vara beredd. Nubbi ska ha det bästa!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar