torsdag 25 augusti 2016

Stor dagisgrupp....

Vad som är nytt för i höst är inte bara att Nubbi börjat skolan, utan även att Gullens avdelning har blivit ny. Lokalerna är samma bara det att dom har fått mer utrymme. Dom har alltså slagit ihop två avdelningar till en stor. Alla barnen äter nu i den "stora matsalen". Det som var bra med den avdelningen innan var att dom valde att äta inne på avdelningen för att bevara den lilla känslan. Förut var "matsalen" en lekhall som alla barn älskade att vara i. Den tog dom bort och gjorde om till så kallad matsal. Personalen på mina barns avdelning valde ändå att äta inne på avdelningen för att bevara den lilla känslan. Nu efter sommaren äter dom ändå i matsalen.


Jag loggade in på Unikum för någon dag sen för att kolla och då var det inget nytt sen innan sommaren. Idag loggade jag in igen och då har dom lagt till den nya avdelningen och man kunde nu se antalet barn på avdelningen. 25 barn är dom uppe i nu!! Innan har dom varit 18-19 barn på avdelningen, men nu är det 25! Visst, dom har ju blivit en pedagog mer men ändå, 25 barn och 4 pedagoger, varav någon pedagog inte jobbar heltid. Dom sa att dom ska jobba mycket i smågrupper så dom kommer inte vara hel grupp om 25 barn så mycket tid av dagen. Men ja, jag vet inte. Jag är skeptisk, och det var det fler föräldrar som var när vi var på föräldramötet om detta innan sommaren. Men jag trodde ju aldrig att det skulle bli 25 barn ändå. Dom pratade om 23 eller 24. Men visst, en mer är väl inte så stor skillnad. Men jag tycker det är för många barn. Det är för stort. Det sades på föräldramötet innan sommaren att det var för lite barn som kom till vår by, därav sammanslagning för att fylla upp. Men inte ska det väl vara till den grad att det blir så pass stora barngrupper. Visst att lokalerna blir lite större, men det kvittar ju om barnen är många och gruppen blir oöverblickbar.


Gullen har sagt att han inte vill gå till dagis. Visst, det är mycket nytt nu efter sommaren och man har varit ledig ett tag och det är skönt, men han har aldrig sagt det förr. Det började innan sommaren och det var i samband med att man slog samman avdelningar. Han började dagis i måndags efter sommaruppehållet och redan på tisdag morgon frågade han när dagiset skulle vara stängt och vi skulle vara lediga. Han kommer springandes när jag hämtar och tar på sig väska och skor och är utanför dörren innan jag hinner blinka. En del av det är att han vill hämta Nubbi men man märker på honom att det är något som inte är så kul som förr. Jag vet inte. Jag kommer definitivt att ha detta under uppsikt. Han ska inte må dåligt av detta och sammanslagning ska inte ske på barnens bekostnad. Personalen var så himla optimistiska innan sommaren på föräldramötet om detta och sa att det skulle bli så bra. Men detta har ju inte dom kommit på utan det är ju garanterat order uppifrån, eftersom flödet på barn in inte är så stort. Då skär dom ner på det som så mycket annat i vårt samhälle. Men inte på barnens bekostnad. Inte mitt barns bekostnad i alla fall. En förälder vid mötet innan sommaren sa att dom hade varit med om samma sak på sitt förra dagis och det blev inte bra. Jag är tveksam jag också. Men som sagt, vi får väl se. Jag kommer i alla fall inte släppa detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar