fredag 15 juli 2016

Rutinbyte, arga barn och....äntligen fredag!

Ja det där med rutinbyte i för stor utsträckning är inte det bästa för Nubbi. Först slutade hans resurs som han haft i nästan tre år, sen slog dom samman förskolan till en del av bygganden under några veckor då det var lite barn, sen nu blev det sammanslagning i måndags på en helt ny förskola. Vid första anblick har det gått bra för Nubbi. Han är en så öppen och glad pojke och tycker om att se nytt osv. Men jag har länge tänkt på denna tiden av omställningar som skulle komma och varit beredd på någon form av bakslag eller reaktion från Nubbis sida. Och den har kommit nu. I måndags och tisdags var det väl bra, men från och med i onsdags har han varit så extremt trött när jag hämtat och vi har kommit hem. Han satt halvt borta i onsdags kväll i soffan och man såg i hela hans ansikte att han var så trött. Jag hann inte ens läsa bok innan han somnade. Samma sak var det igår men igår fick vi ett vredesutbrott också. Han blev så arg och stängde in sig i sovrummet och skrek i täcket. Inget var rätt och jag såg på hela honom att han var trött. Men efter ett tag lugnade han ner sig och det blev bra igen. Han sover sämre också, vaknar om nätterna och pratar i sömnen. Han somnar dock om igen väldigt lätt när jag gått in till honom och stoppat om honom igen. Detta är inte min Nubbi. Solklara tecken på att något inte är som det är. Han sover alltid bra. Och visst kan han vara trött efter en dag på dagis men inte så här trött. Det har nog aldrig hänt att han självmant sagt att han är trött (vilket han gjorde i onsdags när vi kom hem), och man faktiskt kan se att han är väldigt trött. Nu har jag ju varit beredd på att detta kunde komma, så jag var ju ändå lite förberedd, men det är inte så kul att se. Känner ju inte igen min pojke. Fast nu är det bara nästa vecka också sen går vi på semester. Då blir det vila och ta det lugnt innan ännu en ny rutin tar vid. Fast den rutinen kommer vara bestående för ett bra tag framöver och inget tillfälligt tack och lov. Han kommer ju börja skolan och när han väl kommit in i det så är jag säker på att det kommer gå bra! Jag har tänkt en del på denna tiden och tänkt att "bara inte den sista tiden för honom i förskolans värld blir för jobbig p.g.a. alla förändringar, så att sista tiden blir rörig när vi haft en så fin tid där sedan han började där". Lite så blev det ju nu ändå. Men jag tror inte han själv upplever det som jobbigt utan det är nog mer jag som ser förändringen i hans beteende. Men som sagt, det är nu, sen ska det nog ordna upp sig.


Så denna fredagen är verkligen efterlängtad. Jag är trött och sover som en kratta än. Hade en bra natt natten mellan onsdag och torsdag, men i natt var det samma visa igen. Även Gullen sover dåligt och vaknar och vill inte sova säger han. När jag sen försöker stoppa om honom igen och säger att det fortfarande är natt så blir han arg. Till slut ger han med sig och somnar ju men det blir ett par rundor upp om natten just nu. Antar att även han påverkas av alla förändringar, fast på sitt sätt. Så....helgen är såååå efterlängtad :) Helgen bjuder inte på mycket planerat. Ska se om vi kan ta med fika och åka till skogen. Får se hur vädret blir. Annars tror jag att vi alla tre behöver lite lugn och bara ta det lugnt. Ladda inför sista jobb- och dagisveckan ;)


Nej, trevlig fredag och helg på er alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar