fredag 4 januari 2013

Logoped och fredag!


Morgonen började med att Viggo bestämde sig för att förgylla sin mammas morgon med extra städning och "kastade" ut sina flingor med mjölk på golvet. Såg ut som han hade tagit upp flingor på skeden och viftat med den så allt åkt iväg för det låg som en rand på golvet. Jag var inne och bytade blöja på Vincent. "Skällde" lite på honom när jag kom ut och han sprang iväg. Det gör han så fort han vet att han gjort något som han inte får göra, då springer han iväg och gömmer sig, lilla busen ;) Kan inte låta bli att le inombords när jag såg det och när han sprang iväg men jag fick ju visa att det inte är ok att göra så, så det var till att hålla masken och se bestämd ut. 
 
Idag var vi hos logopeden. Första besöket. Vi pratade en del kring Viggo och kom fram till att vi ska börja med tecken som stöd för att underlätta kommunikationen oss emellan. Så vi fick med oss en bok hem som vi ska läsa tills nästa gång vi ska dit, vilket blir redan nästa vecka. Då ska vi dit utan Viggo eftersom vi ska gå igenom det här med tecken och lära oss lite. Det finns kurser men dom går endast under sommaren och logopeden ville att vi skulle komma igång redan nu och det höll vi med om! Så nästa vecka är det jag och sambon och lillebror som åker dit medans Vigo är hos dagmamman. (Lillebror har vi ingen barnpassning till och han gör inte mycket väsen av sig så det går bra att ha med honom :) Viggo ör det lite mer fart i och han har myror i brallan så det är bäst om han inte är med då eftersom vi måste kunna sitta ner i llugn och ro och gå igenom en hel del med logopeden. 
 
Annars har det varit en lugn dag. Viggo fick sova sin middagsvila i bilen på väg hem och jag körde en extra runda för att han skulle få sova lite och inte bli väckt av att jag tar ut honom ur bilen, vilket han garanterat blir annars. Sen har vi bara myst här hemma. Viggo älskar smoothie ;) så ikväll fixade jag det till honom. Han drack hela två STORA glas själv ;) första gången han skulle få smoothie fick han en liten plastmugg, och jag skulle själv också dricka smoothi så jag tog ett glas som var lite större än hans mugg, men det såg han direkt ju att mitt glas var större än hans och han totalvägrade dricka ur sin mugg av plast ;) han blev inte nöjd förrän han fick ett stort glas han också :P haha. Så det fick bli ett stort glas för han också då :) tokiga lilla unge. Men det är inte mer än rätt, ska ju vara lika ;) 
 
Ikväll tog jag mig en löprunda, eller mer joggingrunda. Låter som jag är värsta hurtiga morsan när jag skriver löprundan, men det är jag verkligen inte. Var år och dar sedan jag sprang sist och jag trodde jag skulle vara halvt död när jag kom hem och förvarnade sambon att om jag inte var hemkommen inom en timme skulle han ringa 112 ;) men det behövdes som tur var inte. Jag tog det lugnt. Det  var ju mörkt ute så jag sprang bara ute vid gatan. Vågar inte ge mig ut på cykel/gångbanorna nu när det är mörkt och så pass sent som det var (kl.21.00 på kvällen). Men jag joggade på, och hade musik i lurarna. Kände mig så hurtig så ;) haha. Men det var skönt faktiskt. Jag sprang en hel del förr när jag var yngre och bodde hemma. Det var efter lumpen och jag ville ändå bibehålla mitt flås så jag fortsatte springa efter mitt avhopp. Men på den tiden var man i farten hela tiden. Jag höll på mycket med hästar då och jag red i stort sett var dag och sprang och hade mig. Gud, undrar hur man orkade allt. Då var man smal, och hurtig på riktigt ;) Nu är man som en mjuk och fluffig muffin ;) nej men jag är ju klart äldre och har fått två fina barn som är mitt allt. Då spelar inte lite extra kilon någon roll, det kan man alltid gå ner!! Hur som helst, i made it home i allafall :) glad som en speleman var jag för att jag orkade springa/jogga hela vägen :P Jag sprnag bara en liten runda men jag vill inte gå för hårt ut direkt. Sen ska jag försöka öka på rundan efterhand :) 
 
Nu sitter jag i soffan efter en dusch och lite kaffe. Känner mig trött men ändå pigg. Den känslan är skön, när man rört på sig och sen är klar. Fantastiskt :) Nu ska jag kolla lite på tv och vara lite social med sambon innan det är dags för sängen. Gossarna sover gott sedan ett bra tag tillbaka. Vincent har varit lite hängig även idag sen vaccinationen igår. Han hade lite feber igår kväll. Idag hade han två ganska stora röda märken vid sticket på båda benen och hade märkbart ont. Så fort man råkade röra vid det när man skulle ta av byxorna vid blöjbyte blev han ledsen. Så det fick bli byxlöst idag (förutom när vi var iväg, då hade han byxor) med endast body och strumpor för att undvika att rör vid det ömma. Imorgon hoppas vi på att det har lagt sig, lilla gubben! 
 
Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar